Politico: Narativul că social media votează s-a prăbușit

0
26

„Nimeni nu a fost păcălit să voteze pentru Trump”: De ce panica dezinformării a luat sfârșit. În urmă cu opt ani, Trump și Brexit au stârnit temeri că social media distruge realitatea. Acum, această narațiune se prăbușește.

LONDRA – Când Donald Trump a câștigat în 2016, social media a fost acuzată. Nu și de data aceasta.

Prima victorie a lui Trump în alegerile prezidențiale din SUA din acel an – plus votul șoc din Regatul Unit de a părăsi Uniunea Europeană – a făcut ca clasele de discuție de pe ambele părți ale Atlanticului să caute o explicație. Curând au învinovățit social media.

În cazul Brexitului, argumentul a fost că alegătorii au fost spălați pe creier de către compania de date Cambridge Analytica; în cazul lui Trump, a fost vorba de troli ruși.

„Toată lumea spunea că tehnologia este de vină”, a declarat Reece Peck, profesor asociat de jurnalism și comunicare politică la City University of New York. „Acești algoritmi sunt de vină”.

A urmat aproape un deceniu de alarmă cu privire la dezinformare, cu legiuitori care se chinuiau să decidă ce idei ar trebui să permită platformele de social media să se propage și care își plângeau de milă cu privire la modul în care toate acestea corodau irevocabil fundațiile societății.

Pentru a lupta împotriva informațiilor eronate, a apărut o industrie artizanală vibrantă, supranumită „Big Disinfo”. ONG-urile au vărsat bani în grupuri care promiteau să apere democrația împotriva comercianților de neadevăruri, în timp ce operațiunile de verificare a faptelor promiteau să patruleze la granițele realității.

Cu toate acestea, nu toată lumea a fost convinsă de amenințare.

În zilele de după alegerile din 2016, Mark Zuckerberg, CEO al Facebook, a declarat că a existat „o profundă lipsă de empatie în a afirma că singurul motiv pentru care cineva ar fi putut vota așa cum a făcut-o este pentru că a văzut știri false”.

Opt ani mai târziu, după a doua victorie decisivă a lui Trump, părerea lui Zuckerberg este din nou rezonantă.

De data aceasta, „nu există un mare mister, cum ar fi, uau, de ce s-a întâmplat asta?”, a declarat Kelly McBride, cercetător în domeniul eticii media la Institutul Poynter. „Nimeni nu a fost păcălit să voteze pentru Donald Trump”.

Dar victoria lui Trump este doar cea mai recentă lovitură dată narațiunii Big Disinfo, care a devenit proeminentă în anii care au urmat.

Continuarea articolului aici.

Lasă un răspuns