Mai întâi au fost măştile. Apoi materialele sanitare. Acum, cumpărătorii de panică achiziţionează în întreaga lume….baxuri întregi de hârtie igienică.
Comercianții din SUA și Canada au început să să limiteze numărul de baxuri de hârtie igienică pe care clienții le pot cumpăra într-o singură ieşire la magazin. Unele supermarketuri mari din Marea Britanie au terminat hârtia igienică. Magazinele alimentare din Australia au angajat agenți de pază pentru patrularea clienților.
Un cotidian australian a mers atât de departe încât a editat şi tipărit 8 pagini ale ziarului, într-o ediţie recentă, supliment, ca în cazul în care se termină hârtia igienică, paginile ziarului să fie folosite drept înlocuitor, hârtie igienică de urgenţă.
Oamenii s-au luat la bătaie în magazine pentru…hârtia igienică.
De ce? Hârtia igienică nu oferă o protecţie specială împotriva virusului. Nu este considerată nici măcar ca un element esenţial pentru situaţii de urgenţă iminente, aşa cum sunt pâinea, laptele şi mâncarea.
Aşadar, de ce oamenii cumpără atât de multe pachete de hârtie igienică, mai multe chiar decât chiar ei pot folosi? Necesităţie unui om sunt aceleaşi.
CNN, Sky News şi multe alte companii de media internaţionale analizează sindromul global al cumpărării hârtiei igienice.
Motivul 1. Oamenii recurg la măsuri extreme când aud mesaje contradictorii
Steven Taylor este psiholog clinic și autor al „Psihologiei Pandemei”, şi priveşte şi din punct de vedere istoric modul în care oamenii se comportă și reacționează la pandemii. Iar în comparație cu pandemiile din trecut, răspunsul global la noul coronavirus a fost unul de panică răspândită.
“Pe de o parte, răspunsul este de înțeles, dar pe de altă parte este excesiv“, a declarat pentru CNN Taylor, profesor și psiholog clinic la Universitatea of British Columbia. „Ne putem pregăti fără să ne panicăm”.
“Noul coronavirus îi sperie pe oameni pentru că este ceva nou, iar despre acest lucru sunt încă multe necunoscute. Atunci când oamenii aud mesaje conflictuale despre riscul pe care îl prezintă și cât de serios ar trebui să se pregătească pentru asta, ei tind să recurgă la extreme“, a spus Taylor.
“Când oamenilor li se spune că ceva periculos vine înspre ei, dar tot ce trebuie să facă este să se spele pe mâini, acțiunea nu pare proporțională cu amenințarea“, spune el. „Un pericolul special are nevoie de precauții speciale”. Ca atare, cumpără hârtie igienică.
Motivul 2. Oamenii reacţionează din cauza lipsei unei direcţii clare din partea oficialilor
Mai multe ţări au impus deja carantine în masă. Oamenii care cumpără hârtie igienică și alte articole de uz casnic, pregătindu-se pentru același lucru în orașul lor, a declarat Baruch Fischhoff, psiholog și profesor la Departamentul de Inginerie și Politici Publice – Institutul pentru Politică și Strategie de la Universitatea Carnegie Mellon.
“Doar dacă oamenii au văzut … promisiuni oficiale că toată lumea va fi îngrijită, ei au rămas să ghicească probabilitatea de a avea nevoie de hârtie igienică suplimentară, mai devreme decât mai târziu“, a declarat el pentru CNN. “Faptul că nu există promisiuni oficiale ar putea crește aceste probabilități.“
Motivul 3. Cumpărătorii de panică au generat “cumpărarea de panică”
Imaginile din toată lumea cu rafturile goale și cărucioarele de cumpărături îngrămădite cu provizii au inundat ştirile și fluxurile sociale. Oamenii văd imagini cu cumpărători de panică, presupun că există un motiv pentru a intra în panică și cumpără şi ei consumabile, a spus Taylor.
„Oamenii, fiind creaturi sociale, toţi ne uităm unii la alții să vedem ce este sigur și ceea ce este periculos. Și când vedeți pe cineva în magazin, un cumpărător de panică, asta poarte provoca un efect de contagiune a fricii”.
Toate acele fotografii ale rafturilor goale pot determina oamenii să creadă că trebuie să se grăbească și să apuce hârtie igienică cât mai pot. Iar ceea ce a început ca o penurie percepută, imaginară, devine o penurie reală, a spus Taylor.
Social media este un jucător imens în noua contagiune cu coronavirus, a spus Taylor. Dezinformarea se răspândește cu ușurință, iar platformele deschise amplifică vocile de panică.
Motivul 4. Este firesc să vrei să te super-pregăteşti
„Poate este ceva practic în a te super-pregăti”, spune Frank Farley, profesor la Universitatea Temple și fost președinte al Asociației de Psihologie din SUA.
„Când CDC şi alte agenţii internaţionale ale sănătăţii sfătuiesc acum oamenii să rămână acasă şi să evite contactul cu alte persoane, grupuri de oameni sau mulţimi, este firesc ca oamenii să îşi dorească să se pregătească”, spune el.
„Noul coronavirus generează un soi de psihologie de supravieţuire, în care trebuie să trăim cât mai mult acasă şi, prin urmare, trebuie să facem stocuri de elemente esenţiale, iar asta include cu siguranţă şi hârtia igienică”, a declarat Farley pentru CNN. „La urma urmei, dacă rămânem fără hârtie igienică, cu ce o înlocuim?”
„Tot veţi da banii pe hârtie igienică, într-un moment sau altul- singurele costuri suplimentare ţin de posibilitatea de a o face mai devreme decât mai târziu, luptând cu cozile lungi şi cu dificultatea de a găsi acest lucru. Din moment ce oamenii vor folosi până la urmă hârtia igienică, analiza este diferită decât dacă oamenii ar cumpăra ceva ce până la urmă nu vor folosi, cum ar fi articolele perisabile”, spune el.
Departamentul pentru Securitate Internă a SUA recomandă în general americanilor să aibă pentru 2 săptămâni mâncare, articole de toaletă şi consumabile medicale, dezinfectanţi pentru mâini, dar majoritatea oamenilor nu fac asta. Deci atunci când oficialii guvernului din domeniul sănătăţii sfătuiesc oamenii să se aprovizioneze, ei o fac la extremă.
Motivul 5. Permite unor oameni să aibă un sentiment de control
Oamenii care fac stocuri cu provizii se gândesc la ei înșiși și la familia lor și la ce trebuie să facă pentru a se pregăti, a spus Taylor – nu la lucrătorii din domeniul sănătății, la oamenii bolnavi sau chiar la oamenii obișnuiți care ar putea să rămână fără hârtie igienică cândva în curând.
“Totul se datorează acestui val de anxietate anticipativă“, a spus Taylor. „Oamenii devin anxioși înaintea infecției reale. Nu s-au gândit la tabloul mare, cum ar fi consecințele stocării în cantităţi mari a hârtiei igienice”.
Dar oamenii nu acționează decât din frică. Fischhoff a spus că pregătirea, chiar și prin achiziționarea hârtiei igienice îi dă omului un sentiment de control la ceea ce pare a fi o situație neajutorată.
„În funcție de modul în care oamenii estimează șansele de a avea nevoie de hârtie igienică, toată dificultatea de a o cumpăra poate merita”, a spus el. „Dacă le-a dat senzația, sentimentul, că au făcut tot ce au putut, i-ar putea elibera să se gândească la alte lucruri decât coronavirusul”.
Şi Sky News, ca majoritatea presei internaţionale, şi-a pus aceeaşi întrebare: de ce oamenii fac cumpărături de panică şi de ce cumpără hârtie igienică?
Sky News a vorbit cu experţi despre motivele din spatele stocării şi de ce hârtia igienică a devenit o marfă căutată.
Guvernul le-a spus britanicilor să nu „cumpere panică” pe fondul fricilor de coronavirus, dar mulți fac contrariul.
Comportamentul „irațional” a început în orașul chinez Wuhan – epicentrul virusului – înainte de a se răspândi în regiunea pacifică din Asia și acum şi în Marea Britanie.
Sky News a întrebat trei experți despre psihologia din spatele cumpărării panicii și de ce o marfă a avut o cerere deosebit de mare: hârtia igienică.
Dr. Dimitrios Tsivrikos: expert în științele consumatorilor și studiilor comportamentale la Universitatea College London:
Dr. Tsivrikos a explicat diferența dintre „panica de dezastru” și „panica generală”, hârtia igienică devenind un simbol al acesteia din urmă.
“Panica în caz de dezastre este în mod normal pentru ceva despre care aveți mai multe informații, cum ar fi un dezastru natural”, a spus el. „Știi că se va întâmpla și de obicei știi că va dura câteva zile și te poți pregăti fiind oarecum rațional cu ceea ce cumperi.
„Dar în problemele de sănătate publică nu avem nici o idee despre timp sau intensitate și primim zilnic mesaje că ar trebui să intrăm în modul de panică pe care îl cumpărăm într-o mai mare cantitate decât trebuie. Este singurul nostru instrument de control.”
El a spus că, deoarece hârtia igienică are o durată de valabilitate mai mare decât multe produse alimentare, este prezentată proeminent în magazine și are dimensiuni mari, suntem atrași psihologic să o achiziționăm în perioade de criză. „Cu cât sunt mai mari ca dimensiuni, cu atât credem că sunt mai importante. Dacă am avea un semn internațional pentru panică, acesta ar fi un semn de avertizare în trafic cu un sul de hârtie igienică la mijloc”, spune el.
Katharina Wittgens: psiholog la Innovationbubble, specializată în comportament individual și de grup:
Wittgens a explicat că creierele noastre sunt greu de urmărit pentru amenințarea și căutarea siguranței, şi totul se intensifică atunci când un pericol este „nou și scăpat de sub control”.
Ea a spus că cumpărătorii supraestimează riscurile de a muri de coronavirus.
„Cu mult mai mulți oameni mor în accidente de mașină sau în gospodării pe an, dar nu ne panicăm dimineața înainte de a merge la lucru în această situaţie”, a spus ea.
„Este greu să ne convingem creierul despre fapte concrete, de aceea de multe ori statisticile nu mai funcționează”.
Ea a spus că aceste „panici” scad, de obicei, după o lună, când oamenii au avut timp să se gândească mai rațional.
Atunci când stăm în fața rafturilor goale, a explicat Wittgens, oamenii se tem că stocurile se vor epuiza, astfel încât ei cumpără mult mai mult decât au nevoie.
Acest lucru devine „periculos”, deoarece unele mărfuri, cum ar fi săpunul, medicamentele și materialele sanitare devin indisponibile pentru cei care au nevoie imediată.
Este mai evident atunci când un raft de hârtie igienică este gol, în comparație cu alte articole mai mici, duce la intensificarea nebuniei asupra obiectului. În speţă, hârtia igienică.
Wittgens a adăugat că această intensitate este probabil să fie cea mai ridicată în țările occidentale, deoarece „este greu de imaginat cu ce ne-am putea curăța singuri fără hârtia igienică”.
„Fecalele pot transporta boli și pot declanșa nevoia noastră de a ne simți în siguranță”, a spus ea.
Emma Kenny, psiholog:
„Este ridicol”, a spus Emma Kelly despre comportamentul de „cumpărare a panicii” – în special despre cumpărarea hârtiei igienice.
“Este foarte interesant să vezi că oamenii fac stocuri de lucruri precum hârtia igienică … asta nu te va duce de la punctul A la punctul B într-o situație de viață sau de moarte – mâncarea este ceea ce ar avea nevoie oamenii“, a spus ea.
“De aceea este clar că oamenii nu sunt cu adevărat atât de preocupați de virus în sine, ci mai degrabă despre deținerea acestor conforturi, de a putea utiliza toaleta.”
Deși era de înțeles că oamenii se vor simți îngrijorați de igiena în timpul autoizolării, Kenny admite că mulţimea de oameni care depozitează hârtia igienică este irațională.
“Nu reacționezi la virus, reacționezi la teama a ceea ce se va întâmpla dacă toți oamenii cumpără panică și asta creează cumpărarea de panică, care alimentează întregul ciclu“, a spus ea, adăugând: “Și aceasta este o problemă“.