Constituţionaliştii lui peşte: Orban se ceartă cu Constituţia!
Premierul Ludovic Orban a declarat sâmbătă, la Târgu Mureş, că Guvernul său este pregătit să reglementeze măsurile din timpul stării de alertă prin OUG dacă CCR va declara neconstituţională legislaţia care va fi impusă de după 15 mai, pentru starea de alertă.
„Vom emite o reglementare de tip OUG care să dea Guvernului și autorităților din România instrumentele necesare pentru a putea apăra viața și sănătatea cetățenilor români”.
Problema este că Ludovic Orban poate să dea oricâte ordonanţe vrea el, dacă restrânge orice fel de drepturi şi libertăţi ale persoanelor, tot de actuala Constituţie se loveşte.
Orban nu poate restrânge prin OUG niciun fel de drepturi şi libertăţi nici în starea de alertă pentru simplul motiv că nu-i dă voie actuala Constituţie.
CCR a explicat pe 6 mai 2020 într-un comunicat că regimul juridic al stării de asediu şi de urgenţă are ca scop crearea cadrului legal al măsurilor excepţionale imuse în gestionarea situaţiiei de criză, măsuri care prin ele însele afectează drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor.
Iar potrivit normelor constituţionale prezente, în vigoare din 2003, nicio OUG nu poate restrânge drepturi şi libertăţi ale cetăţenilor, ci doar o lege organică adoptată de Parlament.
„Reținând că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art.115 alin.(6) din Constituție, Curtea a constatat că, în actualul cadru constituțional, un atare act nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispozițiilor art.73 alin.(3) lit.g) din Constituție, în regim de lege organică”.
„În ceea ce privește Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999, Curtea constată că aceasta a fost adoptată cu încălcarea art.115 alin.(6) din Constituție, întrucât prin conținutul său normativ a vizat restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul de proprietate, dreptul la muncă și protecție socială, dreptul la informare, libertatea economică)”, se arată în comunicatul CCR.
În aceeaşi situaţie se află şi regimul juridic al stării de alertă care ar putea presupune restrângerea de drepturi şi libertăţi.
Avocatul Poporului a cotestat deja la CCR OUG 21/2004 privind sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, care prevede şi starea de alertă, în OUG neprecizându-se decât că starea de alertă se declară potrivit ordonanţei, se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgenţă şi pe timpul stării de alertă se pot dispune „orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forţă majoră”.
Fiind un OUG emis pe 15 aprilie 2004, aprobat prin legea 15/2005, deci după modificarea Constituţiei din 2003, şi nu anterior 2003- ca OUG 1/1999 privind regimul stării de asediu şi de urgenţă -se aplică normele constituţionale prezente şi în vigoare de la adoptarea legii fundamentale a României şi publicarea ei în Monitorul Oficial în 29 octombrie 2003.
Prevederile prezentei Constituţii arată la art 115, alin 6, că Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.