Peste 200.000 de dolari din bani publici plătește de 6 luni Marcel Ciolacu ca să se „cosmetizeze” extern în perspectiva numirii ca premier. Peste 1000 de dolari costă un „spam” PSD (documente)

Peste 200.000 de dolari din bani publici au plătit în ultimele 6 luni Marcel Ciolacu și partidul său – PSD – pentru 196 de contacte cu administrația americană și presa din SUA, astfel încât să-și asigure cosmetizarea „externă”, probabil, în perspectiva unei potențiale numiri în funcția de premier al României.
Din cele 196 de contacte, doar 10 au însemnat întâlniri față în față bi-partizane cu parlamentari SUA și a mai existat 1 singur apel telefonic între liderii PSD și un oficial american.
16 jurnaliști americani, majoritatea reporteri pe zona securității naționale, a contactat PSD, inclusiv prin firmele de lobby, pentru a-și construi o imagine pozitivă în SUA. Nici un jurnalist nu a dat însă curs solicitărilor, emailurile PSD și ale lobbyștilor ajungând în majoritatea lor în spamurile căsuțelor de mesagerie ale ziarelor din SUA. Un calcul simplu arată că peste 1000 de dolari din bani publici costă „spamul PSD”.
Mesajele prin care PSD-ul lui Marcel Ciolacu încearcă să-și clădească o imagine pozitivă în SUA au fost însă puse la dispoziție de jurnaliștii din Washington DC.
CONTRACTUL. Afară este vopsit gardul: „paravanul republican”
În vara anului trecut, PSD – prin președintele său, Marcel Ciolacu, și secretarul general, Paul Stănescu, au semnat un contract de lobby, consultanță politică și relații media cu firma de lobby Chartwell Strategy Group LLC, înregistrată în statul Delaware, cunoscut ca „raiul american” al offshore-urilor. Firma de lobby americană, destul de nouă pe piața lobby- ului, are 3 directori: David Tamasi, Matthew Epperly și Oswaldo Palomo. Iar contractul cu PSD este făcut pe o perioadă de 1 an. De la 1 septembrie 2022 până la 1 septembrie 2023. În prezent este în derulare.
Așa se face că Chartwell Strategy Group LLC taxează PSD cu 40.000 de dolari pe lună pentru „servicii de consultanță politică prestate”. Iar PSD plătește firma de lobby „cu respectarea dispozițiilor art.25 din legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și campaniilor electorale”. Adică din bani publici.
În contract se menționează că serviciile firmei de lobby sunt convenite prin email, video conferințe, mesaje SMS sau fax iar serviciile lunare presate de Chartwell Strategy Group LLC sunt aprobate de PSD, printr-un raport lunar, astfel încât să se realizeze și plata/ facturarea.
Tot din bani publici PSD se angajează să plătească firmei Chartwell și „transportul aerian la business (dacă este cazul)” dar și cazările la hotel, „pentru prezentarea personală și discuția rezultatelor”. În plus, PSD este de acord să plătească firmei și „onorarii și alte compensații stabilite” dar și orice cheltuială individuală de peste 500 de dolari dacă este aprobată în prealabil și în scris de PSD, se arată în contract.
Contractul dintre PSD și Chartwell Strategy Group LLC este unul destul de standard și este semnat din partea Chartwell de managing directorul Matthew Epperly iar din partea PSD de: Marcel Ciolacu, președinte PSD, Paul Stănescu, secretar general, Marius Ionel Iacu, trezorier PSD și de Elena Vlad, director economic al PSD.
SUBCONTRACTORUL. Înăuntru este „democratul”
Deși contractul de consultanță politică și relații cu mass-media al lui Marcel Ciolacu și PSD este semnat cu firma de lobby Chartwell Strategy Group LLC, plățile PSD pentru perioada 1 septembrie 2022 – 28 februarie 2023 s-au făcut către un subcontractor, o altă firmă de lobby numită Dorval Strategies LLC, condusă de Christopher Dorval, așa cum arată actele.
Practic, în fiecare dată de 16 a fiecărei luni PSD plătește către lobbyiști tranșe de câte 39.975 de dolari, bani publici.
Până la 31 martie 2023, PSD condus de Marcel Ciolacu a plătit 5 tranșe de bani publici– fiecare în valoare de 39.975 de dolari, totalul plătit fiind de 199. 840 de dolari.
Pe 16 aprilie 2023 – PSD urmează să plătească a 6-a tranșă de bani: 39.975 de dolari. Și, astfel, totalul plăților se va ridica la 239.815 dolari.
În plus, încă un comision de 10.000 de dolari a fost plătit/ va fi plătit de PSD din bani publici către Christopher Dorval (Dorval Strategies LLC), așa cum arată documentele.
În total putem vorbi de – 209.840 de dolari/ 249.815 de dolari, din bani publici, sunt plătiți la finalul lui martie/ aprilie 2023 de PSD către lobbyiști.
Poate vă întrebați de ce PSD a semnat un contract cu o firmă pentru ca respectivul contract să fie subcontractat către o altă firmă. Răspunsul este simplu: pentru ca legăturile PSD cu administrația și presa americane să fie bi-partizane. „Acoperirea” contactelor să fie completă din punct de vedere politic.
Astfel, firma de lobby Chartwell Strategy Group LLC este cunoscută prin legăturile și donațiile către lideri republicani, în timp ce a doua firmă (subcontractorul) – Dorval Strategies LLC/ Christopher Dorval este recunoscută prin legăturile și donațiile către lideri democrați.
Dorval Strategies LLC/ Christopher Dorval a susținut/ donat, de-a lungul timpului, pentru lideri democrați ca: Biden for President, Biden Victory Fund, The Lincoln Project, Jared Golden for Congress, Franken for Senate, Janet Mills for Governor, Mark Kelly for Senate, Bullock for President etc. Toți democrați.
Chartwell Strategy Group LLC a susținut/ donat, de-a lungul timpului, pentru lideri republicani ca: Trump Victory Fund, Team Ryan (Paul Ryan), RNC (Republican National Committee), Elect Kevin McCarthy, Tom Cotton Victory, Scalise Leadership Fund, National Republican Senatorial Committee, Ryan Costello for Congress, Citizens for Turner ( Mike Turner) etc. Toți republicani.
O altă întrebare este: ce profil are șeful firmei de lobby care a fost intercalat în contractul pe bani publici al PSD?
În acest caz, răspunsul îl dă chiar prezentarea publică a firmei de lobby: Christopher Dorval a fost, în trecut, vicepreședinte al Băncii de Export – Import a Statelor Unite – numit de fostul președinte al SUA, Bill Clinton. În 2011, Christopher Dorval s-a mutat la Departamentul de Stat al SUA ca și consilier principal al șefului diplomației americane de atunci, Secretarul de Stat – Hillary Clinton. După ce familia democrată Clinton a părăsit administrația americană, Christopher Dorval s-a apucat de consultanță și și-a făcut o firmă de lobby, conexiunile și susținerea avându-le pentru Partidul Democrat.
Peste 200.0000 de dolari pentru 10 întâlniri față-n față și 1 singur apel telefonic cu un congresman SUA
Din septembrie 2022 până la finalul lunii martie 2023, datele arată că lobbyiștii Chartwell Strategy Group LLC/ Dorval Strategies LLC/ Christopher Dorval au „facilitat” PSD în schimbul a aproape 210.000 de dolari bani publici – 196 de contacte cu administrația și presa americane. O foarte mare parte din aceste 196 de contacte s-au realizat prin e-mail. Adică firmele de lobby au trimis cu mult peste 100 de emailuri în numele clientului lor (PSD) către o serie de reprezentanți ai administrației și mass-mediei americane. Emailurile nici măcar n-au ajuns direct la congresmani americani, ci destinatarii preferați și bombardați cu „prezentări PSD” au fost secretarii, consilierii, directorii, șefii de cabinet, în general persoanele din staff-urile parlamentarilor americani.
Din cele 196 de contacte, de exemplu doar 7 au însemnat apeluri telefonice directe. Iar din cele 7 apeluri telefonice directe numai 1 (apel telefonic) l-au avut liderii PSD cu un parlamentar SUA. Este vorba de Andy Kim, din Camera Reprezentanților, parlamentar democrat.
În ceea ce privește întâlnirile, din cele 196 de contacte între firmele de lobby și administrația și presa SUA pentru PSD – doar 18 au însemnat discuții față în față. Dintre acestea, doar 10 au fost direct cu parlamentari americani. Subiectul? „Romania update/ overview”.
Din date reies două vizite ale PSD în SUA și întâlniri bi-partizane, așa cum arată și contractele de lobby:
- Pe 5 decembrie 2022 – a existat o întâlnire cu Chris Smith și stafful său ( republican, fost democrat)
- Pe 6 decembrie 2022 – întâlnire cu Tim Burchett ( republican)
- Pe 6 decembrie 2022 – întâlnire cu Greg Steube (republican)
- Pe 6 decembrie 2022 – întâlnire cu Joe Wilson (republican)
- Pe 6 decembrie 2022 – întâlnire cu Robert Aderholdt (republican)
- Pe 6 decembrie 2022 – întâlnire cu Chris Smith (republican)
- Pe 6 decembrie 2022 – întâlnire cu Veronica Escobar (democrată)
- Pe 7 decembrie 2022 – întâlnire cu Brad Schneider (democrat)
- Pe 31 ianuarie 2023 – întâlnire cu Tim Walberg (republican)
- Pe 31 ianuarie 2023 – întâlnire cu Robin Quinville, de la Wilson Center, fostă ambasadoare SUA în Germania
- Pe 31 ianuarie 2023 – întâlnire cu Mike Quigley (democrat)
Restul întâlnirilor liderilor PSD, intermediate de lobbyști, au fost cu staffuri ale parlamentarilor, nivelul fiind mult mai mic.
16 jurnaliști americani au fost contactați în numele clientului PSD. Niciunul n-a publicat nimic. Mesajele PSD au ajuns în „spam”
16 jurnaliști americani au fost contactați de cele 2 firme de lobby în numele PSD, în ultimele 6 luni.
O particularitate a acestui contract de lobby al PSD o reprezintă „țintele” din zona presei. Adică jurnaliștii din presa americană care au ajuns să fie „bombardați” de firmele de lobby din SUA în numele partidului condus de Marcel Ciolacu ca să scrie ceva despre PSD.
Spre deosebire de alte contracte, în care țintele sunt jurnaliștii care relatează îndeosebi pe teme de politică internă sau cele europene, de data aceasta vizați cu precădere au fost jurnaliștii americani care relatează îndeosebi pe subiecte ce țin de securitatea națională, intelligence, defense. Un singur jurnalist american din cei 16 a fost contactat de 3 ori de lobby-ști în numele PSD, deși el relatează și este specializat pe subiecte ce țin de probleme climatice.
Majoritatea celor contactați scriu pe teme de securitate națională, unii dintre ei, fiind de exemplu, acreditați pe Pentagon.
O altă particularitate a contractului PSD cu cele 2 firme de lobby o reprezintă rezultatul obținut la capitolul „relatări în presa americană” – parte a contractului.
În ciuda faptului că au fost contactați 16 jurnaliști, niciunul – în acea perioadă sau în perioada următoare – n-a scris nici despre PSD, nici despre vreun lider PSD, nici măcar despre România.
Un singur jurnalist din cei 16 a scris două reportaje de la Baza Kogălniceanu, fără nicio legătură cu acest contract, jurnalistul fiind acreditat pe Pentagon și în echipa de presă a acreditaților pe instituție, atunci când oficiali ai Statului Major al Armatei SUA au vizitat România.
Practic, la peste 200.000 de dolari plătiți din bani publici, „relatările” în presa americană dorite de Marcel Ciolacu pentru PSD au fost zero. Un lucru destul de neobișnuit. Ceea ce înseamnă că banii publici dați lobbyștilor pentru “cosmetizarea” PSD și a lui Marcel Ciolacu în presa SUA – au fost degeaba.
Sub protecția anonimatului, mai mulți jurnaliști americani au explicat că nu este un lucru neuzual ca să fie bombardați cu mesaje din partea firmelor de lobby în numele diverșilor clienți ai acelor firme, că în general presa americană se ferește de asemenea contacte, firmele de lobby având uneori clienți controversați, că astfel de mesaje nu sunt luate în seamă de marile redacții și ajung în spamurile mail-urilor lor sau ale instituțiilor de presă la care lucrează.
Astfel că mulți dintre cei 16 jurnaliști americani contactați în numele PSD ori și-au șters mesajele primite, ori le-au considerat neimportante, ori nu mai au aceleași adrese de contact, ori erau în concedii atunci când mail-urile au fost primite.
Cert este că niciunul nu a răspuns „solicitărilor” venite de la firmele de lobby plătite de PSD. Ca atare, din motive lesne de înțeles, numele, adresele dar și datele contactării jurnaliștilor americani nu vor fi publicate, ei fiind implicați fără voia lor în acest angrenaj.
Cum și cu ce a bombardat PSD presa americană
Cu toate acestea, câțiva din jurnaliștii din Washington au pus la dispoziție cererile PSD și ale firmei de lobby trimise lor în numele clientului PSD.
Așa se face că încercarea de a influența presa americană pentru ca PSD să obțină o imagine pozitivă pe bani publici s-a realizat prin două metode:
Primul pas. Jurnaliștii americani au primit direct de pe adresa de email a PSD (newsletter@psd.ro) o ediție a unui newsletter PSD, numit „PSD News/ PSD Romania News”, în limba engleză, prin care erau prezentate presei din SUA o serie de subiecte referitoare la România și la liderii PSD. Subiectele erau:
- „Românii cresc cheltuielile de apărare și depășesc obiectivul NATO”
- „Liderii Senatului României, Oprea și Cazanciuc, s-au întâlnit la Washington cu principalii lideri democrați din Congresul SUA și de la nivel internațional. I-am informat pe liderii cheie despre rolul central al României în regiunea Mării Negre”
- „Președintele Parlamentului European vizitează România, este întâmpinat de Marcel Ciolacu: PSD a dus România în UE, în NATO”
- Marcel Ciolacu, ales vicepreședinte al Internaționalei Socialiștilor democrați: „Consolidăm politicile democratice la nivel mondial”
- Pe 12 decembrie 2022, președintele PSD, Marcel Ciolacu, a ținut un discurs prin care a sărbătorit adoptarea unei declarații parlamentare de susținere a cotelor de gen în Parlamentul României.
Primul mesaj trimis de PSD către presa americană era însoțit de fotografii cu vizita/ întâlnirea lui Radu Oprea și Robert Cazanciuc cu congresmanul Chris Smith și poze cu Marcel Ciolacu cu Roberta Metsola, cu Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu, Victor Negrescu și Radu Oprea și o fotografie cu un avion.
Haios este că respectivul newsletter trimis presei americane era atât de triumfalist, propagandist și de basic realizat încât poate fi încadrat la maculatură de orice redacție care se respectă. Strategii PSD nu au făcut niciun minim efort pentru o prezentare „dedicată”, să zicem, presei americane. Practic au trimis direct newsletterul PSD în mailurile jurnaliștilor americani, newsletterul PSD care poate fi ușor accesat direct și de pe siteul PSD (dublu click).
Al doilea pas. Al doilea email primit de jurnaliștii americani era în relaționare cu primul email. Practic, de pe adresa de email a firmei de lobby Chartwell Strategy Group LLC, managing directorul Matthew Epperly le-a scris jurnaliștilor din SUA un mesaj personalizat prin care le spunea că Radu Oprea și Robert Cazanciuc sunt în Washington, ce funcții au cei doi politicieni PSD în Parlamentul României și le prezenta pe scurt temele de discuție despre Flancul Estic al NATO, agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, securitatea la Marea Neagră, situația refugiaților și faptul că România „furnizează 90% din energia pentru Republica Moldova” și facilitează accesul navelor Ucrainei prin porturile sale.
Mailul lobbystului pentru presa americană se termina cu formularea că, în opinia consultantului, “povestea despre vizita lui Radu Oprea și Robert Cazanciuc în SUA ar putea să intre în brief-ul” din acea zi prezentat de edițiile presei americane.
Niciun jurnalist american n-a dat curs acestei sugestii.
Cine a făcut-o? Bogdan Popescu – „strategul” PSD
Se poate pune întrebarea: cine este în spatele acestui demers ratat de „cosmetizare” a PSD în exterior pe bani publici, cu solicitări care au ajuns în spam-urile multor emailuri?

Bogdan Popescu, strategul PSD. Sursa: http://https://strictsecret.substack.com/
Contractul este în derulare, este din banii cetățenilor, plata a ajuns la peste 200.000 de dolari, iar rezultatele de până acum sunt cele de mai sus. Mulți îl indică ca responsabil pentru acest demers început abia în toamna anului trecut (în 2023 urmând să se facă rocada premierilor) pe consultantul PSD, strategul PSD și al lui Marcel Ciolacu – Bogdan Popescu.
Bogdan Popescu nu este o figură publică, nici măcar o parte din ziariștii care „colaborează” cu PSD habar n-au că el este strategul PSD. Numai că influența lui Bogdan Popescu asupra lui Marcel Ciolacu și asupra deciziilor PSD a ajuns să fie foarte mare.
Bogdan Popescu este „hashtag”, îl descrie un lider al partidului, care explică și faptul că Popescu este muncitor, un om care stă mult la serviciu și care este pasionat de sport.
În fapt, Popescu este personajul din partid care ține legătura cu ambasada americană la București. Și el stabilește strategia politică a partidului. De contractul PSD din bani publici care încearcă să „cosmetizeze” fața externă a PSD în SUA – nu poate fi străin „strategul” Bogdan Popescu.
Bogdan Popescu este strateg/consultant pentru președinții PSD încă din 2007-2008, de când președinte al partidului era Mircea Geoană, actualul secretar general adjunct al NATO.
Pe Bogdan Popescu l-a adus însă în partid Viorel Hrebenciuc, fostul lider de grup al PSD din Camera Deputaților. De altfel, Popescu nu este singurul consultant adus de Hrebenciuc în PSD. Mai sunt și alții.
Însă Bogdan Popescu a ajuns să cunoască tot partidul pentru că a lucrat foarte mult cu organizațiile PSD din teritoriu. Victor Ponta, următorul președinte al partidului, n-a lucrat însă cu Bogdan Popescu atunci când Ponta a condus PSD. Au lucrat în schimb ca strateg cu Bogdan Popescu – Valeriu Zgonea și Liviu Dragnea. Viorica Dăncilă, următorul lider PSD, nu l-a folosit nici ea pe Popescu pentru că și-a folosit echipa de la guvern. Pe Popescu l-a readus la vârful partidului Marcel Ciolacu, cei doi cunoscându-se de când Ciolacu era simplu deputat de Buzău iar Bogdan Popescu se ocupa inclusiv de organizația Buzău.
53 de milioane de lei a cheltuit numai în 2022 PSD din bani publici pentru propagandă, ca să anestezieze presa din România. 38,5 milioane de lei, tot pentru propagandă, a cheltuit și PNL, potrivit AEP.
În total, cu 18,3 milioane de euro din taxele și impozitele cetățenilor, „Puterea PSD și PNL” și-a cumpărat liniștea, cu acceptul unei importante părți din presa din România. Cele două partide se opun cu vehemență demersului de publicare a contractelor, PSD securizându-și șefia AEP în acest sens.
În paralel, PSD – la cârmă cu strategul Bogdan Popescu și cu președinte Marcel Ciolacu, printr-un contract cu firme de lobby, a crezut că „faceliftul” plătit cu peste 200.000 de dolari, tot din bani publici, „ține” și la presa și administrația americane. Numai că demersul, în ciuda faptului că este în derulare, deja a eșuat.
Presa americană n-a acceptat sugestiile PSD și instituțiile americane dar și jurnaliștii au pus la dispoziție documentele. Paradoxal, în România, s-a ajuns astfel în situația în care poți să probezi mai ușor un traseu de bani publici aruncați pe fereastră folosit extern, decât unul folosit intern.
Deși firescul ar fi fost ca lucrurile să stea pe invers.
[…] Peste 200.000 de dolari din bani publici plătește de 6 luni Marcel Ciolacu ca să se „cosmetizez… […]
[…] Peste 200.000 de dolari din bani publici plătește de 6 luni Marcel Ciolacu ca să se „cosmetizez… […]